MONOGRÀFIC

"EDUCAR AMB EL COR"

 

El recurs per excel·lència ets tu

 

L'enfocament d'aquest monogràfic és plantejar diverses maneres d'apropar l'educació emocional, i presentar la proposta de "Educar con co-razón" com una manera concreta, senzilla i directa de connectar,   viure i expressar "emocions essencials" tant en els adults com en els nens i nenes. Com també prendre consciència del nostre lloc i funció com a professionals.  

 

 

 

A QUI VA DIRIGIT?

- Professional de l'àmbit educatiu: educadors, mestres, professors, monitots de lleure, monitors de menjador, pedagogs, logopedes, psicopedagogs, orinetadors, educadors socials, etc.

- A tota persona compromesa amb l'educació. 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

DIES: 14 i 15 de desembre

 

HORARIS: Dissabte de 10h a 14h i de 16h a 20h. Diumenge de 10h a 14h.

 

 

LLOC: Barcelona, Espacio Elsa (C/ Marina, 132).

 

INVERSIÓ: 160 €. Si ets antic o antiga alumna: 140€.

 

 

 


CERTIFICAT DE RECONEIXEMENT (per a qui li pugui interessar): 

- Formació Permanent pel Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya -

Curs de 15h: 12h. presencials i 3h. de tasca a casa.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

JOSÉ MARÍA TORO

És professor de primària i actualment centra la seva tasca investigadora i divulgadora d'aspectes com ara el desenvolupament d'actituds creatives en les tasques de la vida quotidiana, la formació personal de pares, mestres i altres col·lectius professionals, l'educació des dels valors, la pedagogia emocional i la meditació. Ha publicat una gran varietat d'articles de temàtica diversa vinculats amb l'educació i el desenvolupament personal.

És autor, entre d'altres, dels llibres: El pulso del cotidiano; La Vida Maestra; "Educar con Co-razón", La sabiduría de vivir; Descansar. Descansar para ser (Propuestas para liberarnos del secuestro del descanso); Mi alegría sobre el puente. Mirando la vida con los ojos del corazón. Coautor del llibre, Maestros del Corazón. Hacia una pedagogía de la interioridad.

EDUCAR AMB COR.

MOTIVACIÓ, EMOCIÓ I APRENENTATGE.

 

El recurs i l'eina per excel·lència ets tu.

 

"Educar amb el corr" es va configurant, en certa manera, com un nou "paradigma", com una invitació a una altra manera de veure, sentir, fer-se present i viure.

 

Una proposta on el mapa, el recorregut i el destí és el cos dels que encarnen l'experiència de trobada humà que està en la base de tota vivència educativa.

 

Aquestes sessions de treball no volen ser sinó una experiència de "trobada".

 

Oberts a l'"esdeveniment" del que passi a partir del mateix moment de la trobada, es plantejaran alguns dels principis fonamentals d'aquest "Educar con co-razón", referint-s'hi i aplicant-los, més específicament, a l'educació emocional i de la creativitat així com a la incorporació de les actituds i valors que afavoreixen el desenvolupament i felicitat personals així com la convivència.

 

Els objectius assenyalen metes. Les propostes formatives que es plantegen des de "Educar con co-razón" indiquen un camí que apunta cap a un horitzó. Un camí que es recorre cap a dins. No es tracta d ' "arribar a ...", sinó de "ser a ....". Per això: No et plantegis "què en vaig a treure" d'aquesta trobada sinó "què vaig a viure-hi".

 

L'enfocament o perspectiva de la feina:

- Educar i l'art de "des-cobrir" els significats i el sentit.

- Una nova consideració de el cos: La corporalitat o integració harmònica dels múltiples i diversos cossos (físic, mental, emocional, energètic, espiritual ...). La reconstrucció del "edifici personal". Un nou abordatge de la feina de les actituds internes, les emocions i els valors des de la dinàmica de la incorporació: "o està en el cos, o no està". L'aprenentatge atmosfèric. Educar amb el fer o educar des del ser. La "presència" mestra. Una pedagogia del "Esdeveniment" i de la "Trobada". Una orientació des de i per a la "crea-tu-vida-d".

- De la I.E. (Intel·ligència Emocional) a la I.E. (Identitat Essencial). De la "Educació Emocional" cap a una Pedagogia de la Interioritat i de la Autorealització.

- El fonament: La "suspensió" com a base corporal per la serenitat i el "to just" en els gestos i accions.

- La llengua: clau mestra per obrir la porta que ens condueix a el cor.

- Escoltar el cos. El mestre atent i conscient.

- L'atenció i l'alliberament de les tensions.

- La insalivació i la respiració com a recursos enfront de l'estrès, l'ansietat i l'angoixa.

- Les 4 estacions de la respiració. El buf de la descàrrega. A la pau per la pausa.

- La presència i el moviment. La consciència de com estic i com actuo. El cos com a lloc de presència i de trobada. La cara com "mirall de l'ànima". La cara de la presència. L'energia i la bellesa del somriure.

- La postura. De la postura com a mera "posició" de el cos a la postura com "suport i encarnació d'actituds positives i saludables". La postura com a "expressió de l'estat intern".

- El descans creatiu i conscient. Descanser com a possibilitat de "descansar per ser".

- La lentificació i la paciència. Treballar "sense presses ... i amb pauses". La paciència com "energia" i com "ciència de la pau". L'energia de la lentitud.

- Els experiències de el cor. Com acompanyar els nens al seu Cor?

 

EL COS COM A RECURS

 

Tot el que passa ens succeeix en el cos i des del cos. El cos traça els límits en què es mouen totes les possibilitats possibles de créixer, de ser, de realitzar-se. No podem ser i viure al marge de el cos, sense atendre el cos. No podem refer la nostra vida, modificar les nostres actituds profundes ni els nostres comportaments superficials sense considerar i reconstruir la base corporal en què s'assenten i des de la qual s'expressen i manifesten.

 

El cos és molt més que la pell, molt més que un mer organisme; és corporalitat, és a dir, integració de multitud de cossos que ens habiten (físic, mental, emocional, energètic ...) i que en el seu peculiar manera de interrelacionar-se, equilibrar-se i harmonitzar configuren la particular, singular, única i sagrada presència de cada persona.

 

La major part de la formació inicial i contínua de qualsevol àmbit professional sol dirigir-se a formar el "fer" tècnic, metodològic o procedimental propi i específic de la mateixa. Però qui, com, quan es forma el "ser" d'aquest professional?

 

Les dificultats avui no estan tant en la qualificació del fer quant a la qualitat del nostre ésser, en el nivell de consciència, en el grau de realització de l'ésser que cada ésser humà conté dins de si.

Tot i tenir més informació i coneixements que mai, els educadors (pares i mares, professors , professores, educadors socials en general) mostren un alt nivell d'estrès, insatisfacció, ansietat i pessimisme.

 

Aquest monogràfic presenta, a manera introductori, la visió global d'un procés concret de modificació de les actituds i gestos quotidians a partir de la reconstrucció de l'propi cos. Un monogràfic bàsicament vivencial on cada participant, a través d'experiències corporals, es converteix en el seu propi mestre, el seu propi laboratori i projecte.

 

Un curs en què més que oferir recursos d'aplicació immediata a l'aula tendeix a fer de mestre, de la mestra el recurs per excel·lència.

Contacte i Informació:

 

  info@pedagogiasistemica.cat

 

  (+34) 625.16.82.65